TOP 10 Marketing automation tools in België

Bent u op zoek naar de beste marketing automation tool voor uw bedrijfsnoden? DMI, dé specalist in marketing automation, is uw uiltieme partner om u in het selectieproces bij te staan. Voor de duidelijkheid hebben we ze opgedeeld in 3 categorieën, gebaseerd op hun belangrijkste gebruik en mogelijkheden. Elke tool is toegewezen aan een van deze categorieën, hoewel overlappingen mogelijk zijn.

  • E-mail marketing tools
  • Inbound marketing tools
  • Omnichannel engagement tools

1. E-mail marketing tools

E-mail marketing tools sturen gepersonaliseerde e-mails, gedreven door segmenten of triggers. Een reeks triggers kunnen toegepast worden om customer journeys te creëren. Contactpersonen in de database kunnen gesegmenteerd worden, maar aangezien gegevens in 'platte' tabellen worden opgeslagen, is het best om transactiegegevens vóór synchronisatie of import te groeperen. Vaak zijn eenvoudige lead generation en klantdialoog inbegrepen. Meestal is ook webtracking ingebouwd en zijn de tools toegankelijk vanuit alle gangbare browsers.

MailChimp

MailChimp

Het grote voordeel van Mailchimp is de uitgebreide set functies dat aangeboden wordt tegen een laag maandelijks bedrag voor kleinere databases - er is een gratis versie beschikbaar, maar deze heeft aanzienlijke beperkingen. Mailchimp is zeer gemakkelijk te gebruiken en er zijn geen technische vaardigheden vereist. Een mobiele app met beperkte functionaliteit is ook beschikbaar. Mailchimp is GDPR-compatibel, maar de gegevens worden in de VS opgeslagen. Contacten met een info@-type van e-mailadres zijn verboden en e-mailadressen moeten uniek zijn. Een goede oplossing voor kleine(re) consumentengerichte webwinkels.

Ontdek Mailchimp
Flexmail

Flexmail

Het Belgische bedrijf Flexmail biedt een uitgebreid e-mail automationpakket aan dat gemakkelijk te gebruiken en te implementeren is. Hoewel deze duurder dan Mailchimp is, wordt u een netwerk van lokaal gevestigde partners aangeboden, wat een uitstekende ondersteuning in België mogelijk maakt. Flexmail is een goede oplossing voor starters in retail of services.

Ontdek FlexMail

2. Inbound marketing tools

Inbound marketing tools zijn bedoeld om leads te verzamelen, te voeden, te scoren en over te dragen aan de salesafdeling na de juiste kwalificatie. Integratie met grote CRM-tools zoals Salesforce.com, Microsoft Dynamics en Sugar CRM is vaak standaard. Na het combineren van website-tracking, landing pages, e-mails en (event) flows, worden leads doorgestuurd naar de verkoper om de deal te sluiten.

De functies voor e-mail automation zijn aanwezig, evenals geavanceerde functies voor lead generation automation zoals retargeting, scoring en geavanceerde profiling.

Hubspot

Hubspot

Een van de bekendste en populairste tools voor marketing automation. Zeer eenvoudig te gebruiken zonder technische kennis, daarom is het vaak de favoriet van Brand Marketing-bureaus. Het bevat een gratis CRM dat beperkt is tot contactmanager-functionaliteiten. Hubspot is een goede keuze voor kleine en middelgrote bedrijven die zich richten op het verwerven van nieuwe leads en is zeer geschikt voor een eerste ervaring met marketing automation.

Ontdek Hubspot
Marketo

Marketo

Als een van de toonaangevende tools voor lead generation, is Marketo nog steeds een koploper op dit vlak. Er zijn geen technische vaardigheden vereist om de tool te kunnen bedienen. Maar er is wel een eerste set-up door Marketo of een partner nodig. Marketo is afgestemd op bedrijven die zich actief focussen op het verwerven van nieuwe leads. Een bijkomend voordeel is de beschikbaarheid van een add-on marktplaats om Marketo uit te breiden.

Ontdek Marketo
Salesforce Pardot

Salesforce Pardot

Waar bij Salesforce CRM alles draait rond sales automation, is Salesforce Pardot een extra module om nieuwe leads te verzamelen en - na kwalificatie - deze leads over te zetten naar Salesforce. Beide tools werken het best wanneer ze samen geïmplementeerd worden.

Microsoft Click Dimensions

Microsoft Click Dimensions

Waar bij Microsoft Dynamics CRM alles draait rond sales automation, is Click Dimensions een extra module om nieuwe leads te verzamelen en - na kwalificatie - deze leads over te zetten naar Dynamics CRM. Zoals hierboven, werken beide tools ook het best wanneer ze samen geïmplementeerd worden.

Eloqua

Eloqua

Eloqua is een zeer geavanceerde tool voor lead generation automation. De scoring module is veruit de meest uitgebreide in vergelijking met concurrenten. Hoewel het gebruik en de implementatie uitdagender zijn, blijft het gebruiksvriendelijk. De uitgebreide mogelijkheden voor campaign management zijn opmerkelijk.

3. Omnichannel engagement

Omnichannel engagement tools combineren de functies van e-mail en lead generation tools. ‘Omnichannel’ is waar het om draait. Website, e-mail, social push en dialoog, mobile push, webberichten of geolocation, met deze tools kunt u zich van uw concurrenten onderscheiden door uw contacten de best mogelijke klantervaring aan te bieden. Alle interacties met uw bedrijf worden in een uniform profiel gecombineerd. Dit 360°-profiel is de motor om opportuniteiten tussen uw merk en uw klant te creëren tijdens zijn engagement journey.

Selligent Marketing Cloud

Selligent Marketing Cloud

De kracht van Selligent? Een bijna onbeperkte flexibiliteit; met geavanceerde configuratie en een open SQL-database waarmee u flows kan creëren die uw klanten begeleiden tijdens hun engagement journey. Met de lancering van het nieuwe marketing cloud-platform kan uw marketingafdeling eenvoudig dagelijkse taken uitvoeren, maar voor geavanceerde configuratie kunnen expertvaardigheden vereist zijn. Selligent is geschikt voor bedrijven die geavanceerde marketing automation willen implementeren zonder zich zorgen hoeven te maken over de grenzen van het platform.

Ontdek Selligent
Adobe Marketing Cloud

Adobe

Adobe Campaign is een onderdeel van een zeer complete suite voor marketing orkestratie; van creatie tot asset management, website builder, campagne-uitvoering en analyse. Als zelfstandige tool is Adobe Campaign geschikt voor middelgrote bedrijven. Maar door verschillende delen van de suite te implementeren, is de coördinatie van grote (internationale) marketingteams de ultieme kracht van Adobe.

Ontdek Adobe MC
Salesforce Marketing Cloud

Salesforce Marketing Cloud

Waar bij Salesforce CRM alles draait om sales automation, breidt dit bij Salesforce Marketing Cloud uit tot engagement automation. Beide tools werken het best wanneer ze samen geïmplementeerd worden. Salesforce MC wordt vaak gebruikt door bedrijven waar engagement een uitbreiding van het CRM-gebruik is; verzekeringsmaatschappijen, servicecentra en dergelijke hebben deze symbiose nodig om een naadloze integratie tussen klantgerichte medewerkers en geautomatiseerde engagement te garanderen.

IBM Watson Marketing Cloud

IBM Watson Customer Engagement

IBM's Watson Customer Engagement heeft geavanceerde functionaliteiten voor marketing automation. Een sterk, vooraf gebouwd scoring systeem, de integratie met andere tools van IBM (webshop, content management, website-analysetools, ...) en de AI marketing assistent aangedreven door Watson, zorgen voor een goede oplossing voor middelgrote tot grote bedrijven.

Ontdek Watson Customer Engagement
Johan, CEO of DMI

Contacteer ons

Joz, Sales of DMI