Home » Marketing Automation

Alles wat je moet weten over marketing automation

Nieuw in marketing automation? Geen zorgen, wij helpen je op weg. Met dit handige overzicht bent u helemaal mee met marketing automation en leert u hoe het uw bedrijf kan helpen om beter met uw klanten te connecteren..

Wat is marketing automation?

Tegenwoordig hebben consumenten de macht zelf in handen: ze willen dat hun behoeften en wensen vervuld worden en ze willen het nu. Traditionele marketing is soms te traag of onpersoonlijk om aan deze behoeften te voldoen in het digitale tijdperk. Dit is waar marketing automation van pas komt. Hiermee kunt u gepersonaliseerd een grote groep individuen bereiken om een passende boodschap op het juiste moment en via het juiste communicatiekanaal over te brengen. We doen dit door touchpoints in de lifecycle van een consument te identificeren. Afhankelijk van uw type bedrijf kan dit op volgende momenten zijn: bij een eerste aanmelding voor uw nieuwsbrief, wanneer ze trouwen, wanneer ze één van uw producten aankopen...

Marketing automation biedt communicatie op maat aan zodat u beter kunt connecteren met uw consumenten op dat exacte moment. Daarnaast kijkt het ook naar uw eigen bedrijfslogica om communicatie naar de juiste doelgroep te sturen, bv. bij het lanceren van een nieuwe service of via een wekelijkse nieuwsbrief. Uiteindelijk probeert het een zinvolle dialoog op te stellen dat voldoet aan de noden van uw consument en dat uw bedrijf vooruit helpt.

Wat zijn de voordelen?

Uw lokale bakker kent zijn klanten waarschijnlijk goed. Hij weet misschien dat u recent bent getrouwd en feliciteert u, of hij kent uw favoriete boterkoeken. Deze persoonlijke kleine dingen maken van u een trouwe klant. Maar als u een bedrijf bent met duizenden of miljoenen consumenten, wordt dit een pak moeilijker. Hier kan u dankzij marketing automation het verschil maken zodat u op een persoonlijk niveau met uw volledig klantenbestand kunt connecteren. Dit maakt uw bedrijf relevanter omdat u toont dat u de behoeften van uw consument begrijpt en vrijwel onmiddelijk op die behoeften kan inspelen. Dit maakt uw bestaande consumenten blij en helpt u om nieuwe binnen te halen.

Als u marketing automation correct gebruikt kan u een groot klantenbestand aansturen met slechts een klein team. Hierdoor kunt u sneller, goedkoper en gepersonaliseerder communiceren dan u ooit zou kunnen doen met alleen maar traditionele media en online advertenties. U zal niet alleen uw boodschap overbrengen, maar u zal ook een meerwaarde aanbrengen voor de consument bij iedere stap. A happy customer is a loyal customer.

Voor wie is marketing automation?

Eerlijk gezegd is marketing automation waarschijnlijk niet voor iedereen. Indien u een klein bedrijf bent met een beperkt aantal klanten is de kans groot dat u ze gemakkelijk kunt bereiken zonder een geavanceerde marketing automation set-up. Maar naarmate uw bedrijf groeit zal Mareketing Automation logischer worden en een betere ROI (Return On Investment) opleveren. Dit is waar data op de proppen komt. Als u cleane en betrouwbare data van uw consumenten, producten en diensten hebt, kunt u die informatie gebruiken om een geautomatiseerd en persoonlijk gesprek met uw klanten aan te gaan. Het maakt niet uit in welke sector uw bedrijf actief is: reizen, transport, bankieren, verzekeringen, retail, media, voeding, publishing, B2C of B2B, ... Bijna alle soorten bedrijven hebben baat bij marketing automation op een bepaald moment.

Uiteindelijk komt het neer op respect voor uw consumenten. Hen overladen met generieke, commerciële berichten kan een manier zijn om uw producten verkocht te krijgen op korte termijn. Maar niet alle consumenten zijn hetzelfde en ze hebben allemaal verschillende lifecycles. Bovendien is uw bedrijf niet de enige die op uw klanten mikt. Wanneer u dit beseft, bent u klaar om marketing automation in te zetten om persoonlijk contact te maken met uw klanten.

Hoe implementeer je het?

In den beginne was er data. Zonder gecentraliseerde, cleane data is het moeilijk om een goed presterend marketing automation systeem te implementeren. Bedrijven hebben een grote hoeveelheid data, maar vaak ligt die verspreid over verschillende departementen en systemen en bevat het foute informatie. Als u deze onvolledige en foutieve data in uw marketing automation tool gebruikt, zal u nooit een consistent bericht naar uw consumenten kunnen sturen. Daarom is het belangrijk om cleane en bruikbare data te hebben. De eerste stap is het in kaart brengen van alle informatie die nuttig kan zijn om op een gepersonaliseerde manier met uw consumenten te communiceren. Centraliseer deze gegevens vervolgens en standardiseer ze. Verwijder dubbels en ruim op waar mogelijk, zorg ervoor dat uw gegevens correct en up-to-date blijven.

Eenmaal uw gegevens op orde staan, kan u nadenken over het opzetten van touchpoints tijdens de customer journey. U kan beginnen met periodieke nieuwsbrieven te versturen en een welkomstcampagne in te richten voor uw nieuwe klanten. Om dit te bereiken, bouwt u de nodige landing pages en e-mails in uw marketing automation-tool en voegt u waar mogelijk personalisatie toe. Monitor het succes van uw acties, zodat u belangrijke vragen kan beantwoorden en de ROI kan bewijzen. Hoeveel nieuwe mensen hebben zich aangemeld op uw nieuwsbrief, welk percentage heeft de laatste nieuwsbrief geopend of hoeveel bestellingen zijn er geplaatst als gevolg van uw laatste marketing campagne.

Eenmaal de basis is gelegd, zijn de mogelijkheden eindeloos. U kunt marketing automation integreren in uw e-commerce platform om uw klanten te begeleiden in hun koopproces of om uw helpdeskmedewerkers te ondersteunen door mogelijke problemen op te lossen nog voor ze zich voordoen. Ons advies: begin er aan en profiteer meteen van de voordelen.

Wat zijn de beste tools?

Met ongeveer 5.000 leveranciers in marketing automation is het moeilijk om de juiste tool te vinden die aan uw behoeften voldoet. We adviseren u om een tool te kiezen die niet alleen voldoet aan uw huidige eisen, maar die ook past bij uw ambities. De meest volwassen tools groeien mee met uw bedrijf terwijl u klein kunt beginnen. Zodra uw bedrijf gaat uitbreiden, kunt u eenvoudigweg upgraden naar een nieuw plan en uw marketing automation naar een hoger niveau tillen.

Een ander aandachtspunt is het niveau van ondersteuning dat een leverancier kan bieden. Is er voldoende documentatie over de tool online beschikbaar of is specifieke training vereist? Is lokale ondersteuning beschikbaar of bevindt het support team zich in het buitenland? DMI Belgium heeft een lijst samengesteld met de top 10 marketing automation-tools (inclusief Adobe, HubSpot, Selligent, Salesforce, IBM, Mailchimp en Flexmail) om u op weg te helpen.

Top 10 tools

Hoeveel kost het?

Op de markt vindt u een brede waaier aan oplossingen, van tools die gratis zijn tot tools die oplopen tot enkele duizenden euro's per maand. Maandelijkse licentiekosten zijn vaak gebaseerd op het aantal contacten in uw database, het aantal verzonden berichten of een combinatie van beide. Marketing automation lijkt misschien duur, maar het kan u ook veel winst opleveren. Het zal uw andere marketing efforts zoals SEO, SEA, social media, content marketing en paid advertising versterken. In die zin kan een geïntegreerde en goed geïmplementeerde marketing automation-oplossing onmisbaar zijn voor uw bedrijf.

Enkele voorbeelden

Er zijn talloze situaties waarin marketing automation de customer experience (CX) kan verbeteren. Het genereren van leads is daar slechts één van: met behulp van automated campaigns kunt u prospects door uw sales funnel begeleiden en ze omzetten in betalende klanten. Loyalty is een ander gebied waarin marketing automation het verschil kan maken: het bouwen van een performante loyalty program zorgt ervoor dat consumenten betrokken blijven bij uw merk.

Voor e-commerce kan het implementeren van een RFM-programma (recency, frequency, monetary value) klantenverloop verminderen en uw consumenten trouw houden. Verder kunt u A.I. gebruiken om automatisch de beste aanbieding op het optimale moment naar elke individuele consument te sturen, waardoor de grootste kans op succes wordt gegarandeerd. Andere voorbeelden van marketing automation zijn birthday flows, lead scoring, enquêtes, online wedstrijden, abandoned shopping cart messages, evenementenbeheer en notificaties.

Inspirerende klantenverhalen

Wat is het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation?

Het valt niet te ontkennen dat marketing automation e-mail gebruikt als een kanaal om een boodschap over te brengen. Het lijkt misschien wat old-school, maar het blijft een kostefficiënte manier om contact te leggen met consumenten op een persoonlijk niveau. E-mail is overal: op onze desktopcomputers en smartphones; het is zelfs geïntegreerd in digiboxen en smartwatches. E-mail is een groot deel van marketing automation, maar het is slechts één van de mogelijke kanalen. Een goede marketing automation tool herkent dit en biedt een multichannel approach, waarmee u kunt communiceren via sms, social, social messaging (bv. WhatsApp), print en elk ander kanaal dat open staat voor gepersonaliseerde one-on-one communicatie.

Meer info

Wat is GDPR?

GDPR staat voor General Data Protection Regulation en is een reeks voorschriften die in mei 2018 in Europa van kracht werden. Het heeft tot doel de privacy van Europese consumenten te respecteren en te beschermen door de veiligheid van hun gegevens en het respect van hun wensen te garanderen. Een goede marketeer zal GDPR omarmen omdat het zinvol is om alleen maar berichten te sturen naar consumenten die ze willen. GDPR geeft consumenten het recht om hun gegevens te raadplegen en te corrigeren, om van een bedrijf te eisen hun gegevens te vergeten of in een open format ter beschikking te stellen.

Om GDPR-conform te zijn, voeren bedrijven een audit uit van hun data streams, verkrijgen ze een opt-in voor e-mails, respecteren ze opt-out-aanvragen, schrijven ze een privacybeleid en benoemen ze een Data Protection Officer (DPO). Dit heeft een aanzienlijk effect op marketing automation, omdat het data-gedreven is. Maar bedrijven die marketing automation correct gebruiken en de klant respecteren, zijn waarschijnlijk al vanaf het begin GDPR-conform.

Wat is de impact op uw bedrijf?

De impact van marketing automation kan niet onderschat worden. De dagen waarin u zich door uw buikgevoel bij marketing beslissingen laat leiden, zijn voorbij. Marketing automation wordt door data gevoed. Hierdoor toont het u de exacte resultaten van uw acties en zal het u aanzienlijk inzicht geven in uw klantengedrag, wie ze zijn en wat hen drijft. Bovendien leert u uw eigen bedrijf beter kennen. Consumenten zullen u graag vertellen wat er mis is met uw bedrijfsmodel, uw product of uw service. De beste bedrijven gebruiken deze inzichten om constant te verbeteren en voorop te lopen.

Correct gebruik resulteert in aanzienlijke kostenbesparingen. Gezien A.I. en chat bots al de noodzaak voor grote helpdesk afdelingen verminderen, kunt u zich inbeelden wat intelligente marketing automation voor uw andere afdelingen zoals sales en marketing kan doen. Als u bereid bent om de controle wat los te laten, kan het de alledaagse taken van uw medewerkers verlichten, zodat zij zich kunnen concentreren op creativiteit en het brengen van echte menselijke meerwaarde. Controle opgeven lijkt misschien wat eng, maar de succesvolste bedrijven zijn degene die dat durfden en zo de behoeften van hun klanten begrijpen en in een handomdraai op deze behoeften kunnen reageren.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Marketing automation is een snel veranderende industrie: nieuwe tools en opties verschijnen dagelijks. Het is daarom interessanter om online blogs te lezen en je te abonneren op nieuwsbrieven over marketing automation dan er boeken over te lezen, aangezien deze snel gedateerd zijn. Sommige basisprincipes van marketing automation (zoals personalisatie, segmentatie en relevantie) zijn echter nog steeds actueel.

Als je een marketing automation-tool onder de knie wilt krijgen, probeer dan een demoversie te downloaden of meld je aan voor een gratis account om hun software te leren kennen. Voor sommige tools kunt u zich certificeren voor hun software, wat een geweldige manier is om uzelf te profileren als iemand die kennis over het onderwerp heeft. Ten slotte is de beste keuze om u te laten begeleiden door een partner met ervaring. Deze zal u best practices leren en u laten zien hoe u marketing automation op de juiste manier kunt gebruiken door (individuele) trainingen en workshops om uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Hoe kan A.I. marketing automation ondersteunen?

A.I. (artificial intelligence) is tegenwoordig (terecht) helemaal in. Het kan uw marketing automation-acties echt een boost geven. Alle belangrijke tools ondersteunen reeds een of andere vorm van A.I. integratie. Enkele voorbeelden van A.I. toepassingen in marketing automation zijn:

  • Het bepalen van de beste aanbieding voor elke individuele consument (product recommendation);
  • De juiste doelgroep vinden voor uw specifiek bericht of aanbieding (audience match);
  • Bepalen van de beste tijd en dag om berichten naar elke individuele consument te versturen (send time optimisation);
  • Ongestructureerde data doorzoeken om trends of segmenten te ontdekken die in toekomstige communicatie kunnen gebruikt worden;
  • Jou helpen bij het opzetten van geautomatiseerde A / B / n-tests om het best presterende bericht voor elke individuele consument te vinden;
  • Jou helpen bij het bepalen van het beste onderwerp voor uw volgende e-mailcommunicatie op basis van prestaties in het verleden.

Dit is het slechts het tipje van de ijsberg. In de nabije toekomst zal A.I. echter de consument begeleiden tijdens zijn volledige lifecycle, waarbij het constant bijleert en verbetert. A.I. heeft het potentieel om de prestaties van uw marketing en sales acties aanzienlijk te verhogen.

Hoe kan marketing automation lead generation ondersteunen?

In veel bedrijven is het genereren van nieuwe leads de taak van het sales departement. Het is hun opdracht om potentiële klanten te volgen en hen door de sales funnel te begeleiden om loyale klanten te worden. Een uitdagende taak, gezien er honderden of duizenden leads kunnen zijn die sales moet opvolgen. Bovendien bevindt elke lead zich op zijn eigen niveau in de funnel. Marketing automation kan tijd vrijmaken voor uw sales departement met behulp van geautomatiseerde lead scoring en lead nurturing-campaigns. Hierdoor kunnen uw verkoopmedewerkers tijd besparen en de meest veelbelovende prospects eerst aanspreken.

Training & opleidingen

Wat zijn de potentiële gevaren?

Er zijn twee zaken die uw marketing automation-acties kunnen realiseren of breken: de kwaliteit van uw data en ze correct gebruiken. Wanneer de kwaliteit van uw data niet voldoet, zal uw gepersonaliseerde communicatie daaronder lijden. U loopt bijvoorbeeld het risico dat u duizenden verjaardag e-mails per ongeluk op 1 januari verzendt, omdat deze datum de standaard waarde in uw database is. Of u kan John een e-mail sturen die begint met ‘Beste mevrouw Onbekende’ omdat iemand de verkeerde informatie heeft ingevoerd.

Fouten zullen ook voorkomen als u niet correct en precies te werk gaat. U kunt iedereen een winnaar noemen in een online competitie als de winnaarsgroep niet correct is bepaald. Of u kunt dezelfde unieke promotiecode versturen naar al uw klanten, waardoor er op één na ontevreden klanten zijn omdat ze het bericht 'deze promotiecode is al gebruikt' ontvangen. Met het potentieel om duizenden of miljoenen klanten te bereiken met een druk op de knop, komt grote verantwoordelijkheid. Ons advies: controleer uw acties meermaals en vraag indien nodig advies van een marketing automation expert.

Welke rol kan het spelen in e-commerce

Marketing automation kan een belangrijke rol spelen in het hele online shoppingproces. Vanaf de awareness stage kan het consumenten door de duizenden items in uw inventaris leiden en relevante aanbiedingen voorstellen. In de consideration stage verzamelt u informatie over de consument, zodat u hem kunt helpen om zijn probleem op te lossen of om aan zijn behoeften te voldoen. Wanneer consumenten in de decision stage komen, maakt marketing automation het aankoopproces zo vlot mogelijk en helpt het de consument op het juiste moment met de juiste informatie. Na het voltooien van de aankoop wordt marketing automation ingezet om ondersteuning te bieden bij upselling of cross-selling. Onze mening: e-commerce en marketing automation zijn een perfecte match.

Welke systemen kunnen geïntegreerd worden?

De beste marketing automation-tools stellen u in staat om te verbinden met vrijwel elke andere tool in uw organisatie. U zou geen problemen mogen ondervinden om uw verschillende databases, e-commerce platform en helpdesksysteem met uw marketing automation-tool te verbinden en de kracht van Big Data te benutten. Typische integraties zijn:

  • Overdracht van data tussen databases met behulp van batch synchronisatie tijdens de nacht;
  • Opzetten van real-time communicatie tussen twee platforms met behulp van API's;
  • Berichten verzenden met behulp van handmatige of automatische triggers.

Het is belangrijk om uw marketing automation-tool niet als een gesloten systeem te zien, maar als een hub tussen alle verschillende personen en systemen in uw bedrijf.

Meer info
Joz, Sales of DMI

Contacteer ons

Joz, Sales of DMI