Home » Insights » Zijn klant personas ouderwets?

Zijn klant personas ouderwets?

Buyer personas zijn profielen gebaseerd op analyses van gemeenschappelijk gedrag, denkwijzen, interacties, kenmerken en de afgelegde weg van uw consumenten. Ze zijn geen weerspiegeling van uw doelgroep of ideale klant!

Joz Van Acker -

Wat zijn buyer personas?

Buyer personas zijn profielen gebaseerd op analyses van gemeenschappelijk gedrag, denkwijzen, interacties, kenmerken en de afgelegde weg van uw consumenten. Ze zijn geen weerspiegeling van uw doelgroep of ideale klant!

Hoe ze te gebruiken?

Buyer personas moeten gebruikt worden om copywriters te inspireren zodat ze relevante inhoud aanmaken die nieuwe look-a-like-klanten kan aantrekken. Het aanmaken van een levensecht profiel met een gezicht zorgt er voor dat ze betere teksten schrijven voor content- en inbound marketing. Ze kunnen ook een inspiratie zijn om flows te bouwen die zoveel mogelijk touchpoints met uw klanten tijdens hun customer journey maken. Vandaag duwen marketing automation flows uw klanten niet meer in 6 of 8 persona’s, maar communiceren ze individueel en hyper gepersonaliseerd met hen.

Buyer profielen aanmaken

Het begint allemaal met het verzamelen van gegevens over uw klanten:
• website, social, traceren van winkelgedrag
• transactiegegevens per klant
• profielgegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie, …

De meeste van deze gegevens zijn in uw bedrijf beschikbaar, maar zijn over verschillende databases verspreid.

Gegevensanalyses en -insights zouden patronen van gemeenschappelijk gedrag moeten bovenhalen die de inspiratie voor uw buyer personas zijn.

Enkele voorbeelden:

Example Personas, this one of a young female

Image source: blog.alexa.com

Example Personas, a middle aged man

Image source: Sirbacommunication

Example Personas, a middle aged female

Image source: Karen Veisblatt Toledano

Zijn buyer personas ouderwets?

Niet als u ze gebruikt zoals hierboven beschreven. Tien jaar geleden waren ze nog de kern van inbound marketing, website-personalisatie, contentmarketing en e-mailmarketing, maar sindsdien hebben ze aan belang ingeboet.
Performante marketing automation zorgt er voor dat u een omnichannel-interactie met uw consumenten kan aansturen die hypergepersonaliseerd is. Het juiste kanaal op het juiste moment met de juiste inhoud, waardoor de consument centraal staat.

Het bouwen van een website die bezoekers volgt om ze in 6 tot 8 persona’s te duwen en om ze vervolgens 6 tot 8 versies van je website te laten zien, is ouderwets. Track ze en gebruik alle beschikbare gegevens om ze te scoren. Het gebruik van uitgebreide en geavanceerde scoring modellen die gepersonaliseerde inhoud promoten, is wat u op dit moment zou moeten doen. Dit ter voorbereiding op de volgende stap: AI-gestuurde marketing automation.

Contacteer ons

Joz Van Acker
Plan een meeting met Joz Van Acker
DMI Belgium