Home » Insights » Waarom fysieke winkels met marketing automation moeten beginnen

Waarom fysieke winkels met marketing automation moeten beginnen

Runt u fysieke winkels? Met echte winkelramen en rekken met tastbare producten? Er is geen betere manier om klanten naar uw shop te lokken dan hen te betrekken door middel van een online dialoog. Wat houdt hen tegen om bij u rond te kijken en vervolgens ergens anders online te kopen? Het is tijd om een aantal mythes te ontkrachten.

Joz Van Acker -

Comparison image between brick and mortar stores and webshops

 

Als je in een winkelstraat rondloopt, kan je het niet missen. Ook niet als je een computer of smartphone hebt. Marketing automation heeft de retail handel in de afgelopen jaren op zijn kop gezet en het is nog lang niet voorbij. Online shopping nam een hoge vlucht terwijl vele fysieke retailers failliet gingen. Maar is het echt zo zwart-wit?

Het ‘dagje shoppen’ is nog niet dood. Sterker nog, de nieuwe titanen in online shopping openen fysieke winkels op verschillende plaatsen. Betekent dit het einde voor de traditionele brick-and-mortar retailer? Of kunnen ze terugslaan? Het antwoord is een volmondige ‘ja’ – ze kunnen de online reuzen verslaan in hun eigen spel. Een brick-and-mortar retailer die in marketing automation investeert, zal zijn online concurrentie een stap voor blijven.

Laten we eerst een paar mythes ontmaskeren.

‘Er zijn online en offline klanten.’

Niets is minder waar. Klanten zijn multichannel in hun koopgedrag, communicatie en interactie. Vandaag kopen ze in een winkel en morgen online, afhankelijk van wat hen het beste uitkomt op dat moment. Klanten kiezen iets online en gaan het dan misschien in een fysieke winkel kopen – of ze laten ontbrekende maten thuis leveren. Ze lezen e-mails, nemen deel aan social media en ze hebben hun smartphone altijd bij de hand. Consumenten zijn altijd en overal online, waar en wanneer dan ook.

‘Communiceer ik niet met mijn klanten door een website te hebben en nieuwsbrieven te versturen?’

Online communicatie is meer dan alleen een website en een nieuwsbrief. Op het internet kunnen consumenten proactief zijn in plaats van passief, ze wachten niet langer op merken en winkels om hun informatie met de wereld te delen. Consumenten hebben omnichannelcommunicatie nodig – wat betekent dat u elke klant op het juiste moment bereikt, via het kanaal dat ze toevallig gebruiken met informatie dat alleen voor hen relevant is.

‘Mijn bedrijf heeft iets te zeggen, dus ik schreeuw het van de daken.’

De consument is tegenwoordig doof voor communicatie via de megafoon. We moeten het eenrichtingsverkeer naar de klant stoppen en een dialoog aangaan. Een echte, hyper-gepersonaliseerde dialoog, die een op maat gemaakte boodschap aan elk individu biedt. Op die manier stoppen we met mensen te irriteren door hen e-mails te sturen waarin we producten proberen te verkopen die ze net hebben gekocht.

‘Onze marketingafdeling heeft zijn handen vol met het voorbereiden van e-mails, commercials en sociale advertenties!’

Een verspilling van tijd – marketeers moeten zo weinig mogelijk tijd besteden aan het effectief uitvoeren van een campagne. In plaats daarvan moeten ze een betere klantervaring creëren en hen stimuleren om vaker te kopen. Om uw marketeers te bevrijden van het vervelende uitvoerwerk moet u het grootste deel van uw communicatie automatiseren.

Wat is de oplossing?

De gemiddelde retailer heeft leuke winkels met leuke producten en een slimme webshop. Maar elk voertuig heeft een motor nodig – marketing automation is die motor. Wat kunt u met marketing automation doen?

Doelgerichte communicatie via een groot aantal kanalen

Een e-mailnieuwsbrief verzenden naar een geselecteerde groep klanten? Dat kost slechts een paar klikken om op te stellen, op basis van koopgedrag (RFM) en betrokkenheid (zoals websurfgedrag en e-mailklikken). Met een template kunt u in een mum van tijd geavanceerde nieuwsbrieven maken – nieuwsbrieven die er op alle apparaten goed uitzien. Ze worden binnen enkele seconden verzonden en de inhoud ervan wordt automatisch afgestemd op de voorkeuren van de klant en op het moment dat deze worden gelezen.
Geautomatiseerde processen
Het aantal processen dat volledig geautomatiseerd kan worden, is verbijsterend – e-mails met verjaardagsfelicitaties, churn-management, retargeting-berichten, een welcome campaign, een loyaliteitsprogramma, noem maar op.

Campagnes en customer insights

Marketing automation zal u de reële cijfers van de effectiviteit van uw campagnes geven – hoe reageerden de klanten op uw communicatie (clicks) en wat waren de resultaten (sales)? Vervolgens kunt u met deze insights het gedrag van uw klanten sturen, bv. van zodra ze hun kooppatroon veranderen.
Een echte maatstaf voor uw campagnes en customer journeys
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, maar de meeste kunnen met slechts een aantal geautomatiseerde campagnes een volledige return on investment behalen. Afhankelijk van de industrie en merkbekendheid verhoogt marketing automation de omzet met 5% tot 20%. Maar nog belangrijker, welk marktaandeel verliest u van online en offline concurrenten als u zich niet aanpast?

En tot slot – een creatievere marketingafdeling

Waarom zou u de kwaliteit van een marketeer nog steeds beoordelen op doelen zoals ‘vandaag twee e-mails versturen’? Het echte werk van de marketeer zit in het bedenken van zinvolle marketingstrategieën en het bedenken van creatieve manieren om uw klanten en prospects te verleiden. Het maakt hun werk leuker en biedt uw bedrijf de toekomst die het verdient.

Contacteer ons

Joz Van Acker
Plan een meeting met Joz Van Acker
DMI Belgium