Home » Insights » Scoring models voor retail marketing

Scoring models voor retail marketing

Elke marketeer die in retail werkt, kent het RFM-model: een van de pijlers van marketing in de retail. Het wordt al vele jaren gebruikt en is nog steeds zeer relevant in de digitale wereld van vandaag en wordt daarom vaak gebruikt in marketing automation. Bij DMI hebben we er nog een letter toegevoegd.

Joz Van Acker -

Waar staat RFM voor?

  • Recency: hoe lang geleden heeft de klant bij u aangekocht.
  • Frequency: hoe vaak koopt de klant bij u aan.
  • Monetery value: hoeveel besteedt de klant bij elke aankoop?

Scoring op basis van bewezen gedrag.

Trappen worden bepaald, op basis van uw bedrijfsactiviteit, voor alle 3 de criteria. Elke actie krijgt een aantal punten toegewezen.
Bijvoorbeeld: R(ecency): klanten die uw merk de afgelopen maand hebben gekocht, krijgen 3 punten, degenen die in de afgelopen 2 maanden (maar niet in de laatste maand) hebben gekocht, krijgen 2 punten, degenen die in de afgelopen 3 maanden hebben gekocht (maar niet in de laatste 2 maanden) krijgen 1 punt. Hetzelfde geldt voor F(requency) en M(onetary value).
Op basis van de score (punten) worden klanten als goud, zilver of brons gekwalificeerd.

Een E toevoegen

Zoals velen die een extra P hebben toegevoegd aan het traditionele 4P-concept van Kotler, heeft DMI een E toegevoegd aan het RFM-model.
E staat voor engagement. In dit digitale tijdperk is het voor marketeers gemakkelijk om het engagementgedrag van consumenten te traceren:
– het klikken in e-mails, op advertenties op websites, op social media, enz.
– welke pagina’s heeft mijn klant op mijn website bezocht?
– welke producten heeft mijn klant in zijn winkelmandje geplaatst?
Intensieve bezoeken voor één productgroep op uw website of webshop zijn een duidelijke indicatie van de intentie om te kopen. Om die reden is het toevoegen van de E aan het traditionele scoresysteem van essentieel belang.
Hoe passen we (E)RFM toe in retailmarketing?
Op basis van het scoring model bouwt DMI programma’s in een marketing automation-software, om merkloyaliteit op te bouwen, CHURN te voorspellen en te voorkomen, enz. Zo bouwt het een duurzaam en stabiel klantenpubliek op voor retailers.

Contacteer ons

Joz Van Acker
Plan een meeting met Joz Van Acker
DMI Belgium