Home » Insights » Het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation

Het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation

Het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation
Het korte antwoord: e-mailmarketing is een onderdeel van marketing automation.

Joz Van Acker -

Email marketing laptop with enveloppe

Het korte antwoord: e-mail marketing is een deel van marketing automation.

Marketing automation tools kunnen alles wat e-mailmarketingtools doen, maar hebben extra functies. Maar de aanpak van marketing automation verschilt nogal van die van e-mailmarketing.

E-mail marketing

E-mailmarketing wordt vaak gebruikt door bedrijven om hun brand message op een goedkope manier over te brengen. Ze informeren hun leads of klanten dat ze nieuwe producten of promoties hebben. Het is een one-to-many communicatie en verre van een dialoog. Ruwe segmentatie op basis van geslacht, leeftijd en koperscategorie wordt toegepast. Personalisatie is vaak beperkt tot het gebruik van de naam van de ontvanger.
Vaak wordt alleen gedrag binnen die campagne gebruikt.

Marketing automation

Marketing automation begint waar e-mailmarketing stopt: Eerst worden algemene nieuwsbrieven automatisch gegenereerd op basis van nieuwe content. Geleidelijk aan worden nieuwsbrieven vervangen door relevante, multi-channel interactie met de consument, op basis van een 360 °-profiel dat verrijkt is met alle relevante informatie die een bedrijf kan krijgen, zoals webgedrag, transactiegegevens, persoonlijke gegevens en dit gecombineerd over alle historische interacties.

Relevantie

Hoewel e-mailmarketing gaandeweg een stuk persoonlijker is geworden, is de inhoud nog steeds zeer algemeen. Hierdoor is de inhoud vaak minder relevant voor de ontvanger.
Veel e-mailmarketingtools hebben enkele functies voor marketing automation toegevoegd, waardoor de grens tussen beide wat wazig wordt. Een goed voorbeeld is web-tracking, wat een standaardfunctie is geworden.

Multi-channel

Marketing automation kan de volgende kanalen gebruiken:

  • Website
  • Webshop
  • Apps
  • SMS (inbound en outbound)
  • Web push
  • E-mail
  • Telefoon (inbound en outbound)
  • Beacons en geolocation
  • Kiosk in de winkel

Scoring

Het niveau van scoring is een van de andere belangrijke verschillen: in marketing automation worden scoring cards gebruikt voor geavanceerde segmentatie. Ander gedrag, zoals het bezoeken van / klikken in een website / het openen van en klikken in e-mails, geeft scoring points aan de leads en klanten.

SEO
Marketing automation tools die zich richten op lead generation zullen ingebouwde SEO-tools hebben om verkeer op website en landing pages te optimaliseren.

Contacteer ons

Joz Van Acker
Plan een meeting met Joz Van Acker
DMI Belgium