Home » Insights » De rol van marketing automation in digital marketing

De rol van marketing automation in digital marketing

Ontdek wat de rol van Marketing Automation is in het tijdperk van digital marketing. Het is een brede en intimiderende rol maar DMI maakt het simpel!

Joz Van Acker -

De rol van marketing automation in digital marketing is vergelijkbaar met dat van een dirigent in een symfonisch orkest. Het orkestreert alle individuele elementen en zorgt ervoor dat ze samenwerken om een harmonieus geluid te creëren.

 Manchester transistorized computer

Image source:  computerhistory.org

De geschiedenis van digital marketing

Het is misschien moeilijk te geloven voor de jongere generatie, maar niet zo lang geleden was er een tijd zonder smartphones, internet, social media en e-mail.

De eerste websites waren eerder een verkoopbrochure of een reclamebord.
Maar toen smartphones populair werden, is iedereen digitaal gegaan. En sales en marketing willen zijn waar hun klanten zijn.

Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven een geavanceerde website, ze gebruiken SEO, SEA, social messaging, hebben een tool om het gedrag van hun klanten op hun website bij te houden en een ander tool voor het gedrag op sociale media.
Ze hebben een zogenaamde ‘digital stack’ opgebouwd, meestal met een groot aantal overlappende tools.

A man thinking about the role of marketing automation and hurting his brain?

De digital marketing van vele bedrijven wordt door hun klanten als irritant en vervelend ervaren

Maar het ergste is dat de verschillende afdelingen in bedrijven allemaal een ander deuntje spelen.
Ooit een e-mail ontvangen met een speciale aanbieding voor een artikel dat je net een paar dagen geleden hebt aangekocht? Waarom tonen bedrijven je het laatste product dat je vorige week gekocht hebt? Waarom vragen ze je op Facebook om een abonnement te kopen als je al jarenlang geabonneerd bent?
Een paar jaar geleden had ik 3 verschillende aanbiedingen in één week van hetzelfde elektriciteitsbedrijf!
Die bedrijven verspillen niet alleen veel geld, maar irriteren ook hun klanten op deze manier. Streven we er niet allemaal naar om onze klanten de beste ervaring te geven?

Hoe marketing automation kan helpen

Goede marketing automation begint met het samenbrengen van gegevens en het doorbreken van de silo’s tussen alle interne departementen. De volgende stap is om je interacties met de consument te orkestreren. Een relevant identiek bericht wordt naar de consument gestuurd op elk kanaal dat hij / zij gebruikt: website, e-mail, app, social media, advertenties, direct mail, social messaging, …

Contacteer ons

Joz Van Acker
Plan een meeting met Joz Van Acker
DMI Belgium