Home » Insights » CRM is meer dan sales automation

CRM is meer dan sales automation

CRM is een overkoepelende term voor sales automation, marketing automation en service automation. Te vaak wordt CRM alleen gebruikt om sales automation te definiëren, omdat dit de eerste uitdrukking was die op grote schaal werd gebruikt. Deze insight legt het verschil uit tussen sales automation, marketing automation en service automation, evenals hun toegevoegde waarde en gebruik.

Joz Van Acker -

CRM, sales automation, marketing automation, service automation: wat is het verschil?

What is CRM really?

CRM is een overkoepelende term voor sales automation, marketing automation en service automation. Te vaak wordt CRM alleen gebruikt om sales automation te definiëren, omdat dit de eerste uitdrukking was die op grote schaal werd gebruikt. Dit inzicht legt het verschil uit tussen sales automation, marketing automation en service automation, evenals hun toegevoegde waarde en gebruik.

Sales (automation) software

Het belangrijkste doel van sales automation is de productiviteit van uw sales team verhogen. Daarnaast wordt het gebruikt om de salesafdeling (en sales director) meer inzicht te geven, zodat ze deals en werklast kunnen voorspellen.

De eenvoudigste tools zijn contact managers waarmee u alle informatie over uw klanten en prospects kunt verzamelen, zodat iedereen dezelfde gegevens kan raadplegen volgens zijn gebruiksrechten. Alle gegevens kunnen op een centrale plaats geraadpleegd worden, of dit nu een adres, een telefoonnummer, de laatste offerte of een e-mail van een collega is, enz.

Met meer geavanceerde tools kan uw sales team veel meer prospects / klanten verwerken. Workflows kunnen met reminders, maar ook met geautomatiseerde interacties gebouwd worden. Deze kunnen variëren van geautomatiseerde en gepersonaliseerde berichten (e-mail, sms, social messaging) tot gedigitaliseerde processen zoals online handtekeningen en automatische contract creatie.

Populaire software zijn: Salesforce , Microsoft Dynamics, Sugar CRM, Hubspot CRM

Marketing (automation) software

Marketing automation probeert de aandacht van uw consumenten te trekken, hun interesse in uw producten en diensten te vergroten en hen voor te bereiden op een aankoop in uw (online) winkel of via uw sales team. Dit gebeurt tijdens elke fase van de customer lifecycle: van lead tot prospect, klant, terugkerende klant en zelfs tot brand ambassador.

De twee voornaamste types marketing automation tools zijn deze die:

Service (automation) software

Service automation probeert uw klanten de beste ervaring te geven bij het gebruik van uw producten of services in elke fase van de customer lifecycle. Waar vroeger telefoon en e-mail de voornaamste communicatiekanalen waren, zijn social media en chatprogramma’s steeds belangrijker geworden.

Recent hebben Salesforce, Microsoft Dynamics, Hubspot en Selligent een servicemodule aan hun aanbod toegevoegd. Het voordeel is dat alle verzamelde gegevens in Sales, Marketing en Service beschikbaar zijn voor gebruik in de andere modules.

Contacteer ons

Joz Van Acker
Plan een meeting met Joz Van Acker
DMI Belgium