Home » Insights » Bouw je nog steeds customer journeys?

Bouw je nog steeds customer journeys?

Marketing automation draait niet langer rond klanten in een customer journey te duwen. Tegenwoordig zit de consument achter het stuur: hij is op zijn individuele customer journey en jij als marketeer moet ernaar streven om zoveel mogelijk touchpoints met de consument op te bouwen in deze journey.

Joz Van Acker -

An explorer of nature

Journey builder in verschillende tools

De meeste platforms hebben een grafische journey builder in hun software en hoewel ze op elkaar lijken, zijn er veel verschillen in bruikbaarheid tussen deze builders.

Met het eerste type kunt u een reeks bouwstenen verbinden die u al hebt voorbereid. Dit type journey builder is zeer complex, omdat dit veel planning vereist. Als een marketeer extra functionaliteit in een flow wil bouwen, moet hij de flow-opbouw onderbreken en het blok in een andere module configureren. Dit geldt zelfs voor eenvoudige dingen zoals de inhoud van e-mails.

Met het tweede type kan je je concentreren op het creëren van je flow. Als marketeer kun je ofwel de bouwstenen parametreren terwijl je aan het werk bent of eerst je flow opbouwen en vervolgens de blokken instellen. Dit is een veel eenvoudigere manier om flows te bouwen. Maak je geen zorgen over dead ends, je kunt de flow niet starten als iets niet geconfigureerd is.

Het verschil tussen journey builders in e-mailmarketing en marketing automation

Het duidelijke verschil is dat e-mailmarketingtools zich vooral richten op e-mail en dat marketing automation alle kanalen gebruikt: website, e-mail, social posting en messengers, advertenties, enz.
Een ander verschil dat minder bekend maar even belangrijk is: customer journey builders in e-mail blijven binnen één campagne terwijl marketing automation alle consumentenervaringen tijdens een customer journey kan aansturen.

De verschillende soorten flows

Elk bedrijf is uniek, maar de basic flows die iedereen zou moeten hebben zijn:

  • Lead generation
  • Lead nurturing
  • Welcome campaign
  • Loyaliteitsprogramma
  • Churn-programma
  • Up & Cross-selling
  • Abandoned shopping cart

Na het bouwen van deze flows, kunnen marketeers er koppelingen tussen creëren waardoor consumenten van de ene naar de andere flow kunnen springen. Op deze manier kunnen consumenten hun eigen customer journey leven.

De volgende stap is het bouwen van extra flows die consumenten helpen om een buitengewone ervaring met uw merk te hebben.

De toekomst van customer journey building

AI en machine learning zullen flowbuilders in de nabije toekomst vervangen. AI-componenten tonen op het juiste moment de juiste content via het juiste kanaal.

AI-implementatie zal in de komende jaren verder ontwikkelen. Het is de holy grail van marketing and iets waar marketeers al jaren op wachten.

Contacteer ons

Joz Van Acker
Plan een meeting met Joz Van Acker
DMI Belgium